مـــرحــــباً بــــكــــم فـ شــبـــكـــة ومــنـــتـــديـــات شـــيــكـــاغــــو

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

chicago.gid3an استمتع بـ اقوي الحصريات اغاني عربي / اغاني انجلش/ اغاني راب / افلام عربي / افلام اجنبي

نصر الله ليس بقديس

EL3ASHE2
    EL3ASHE2
    المراقب العام
    المراقب العام

نصر الله ليس بقديس Empty نصر الله ليس بقديس

مُساهمة من طرف EL3ASHE2 الأحد مايو 31, 2009 10:38 am

said.. el3ashe2
    هو احنا ليه بنفكّر انه الاختلاف في اي حاجة يبقى بطولة ..و يبقى احنا بنفهم اكتر من غيرنا ..و احنا مش شوية رعاع واقعين في هوى فلان و بنقدس فلان ..؟؟؟

لا يا سيدي ما حدا بيقدّس شخصية نصرالله ..و كلمة الحق مش تقديس و لا ضعف شخصية و لا سقوط في الحب الاعمى لفلان الفلاني و خلاص ما عدنا قادرين نشوف عيوب الحبيب ..

اتفضل قل لي لو سمحت عشان انا جاهل .. وين غلط معك نصرالله او مع الشعب المصري ؟؟ و مين اللي قال لك انه عيب عليه يتمنى عليك انك تثور زي ما كل بني ادم مقهور و مظلوم بيثور على واقعه .. ليه عيب عليه ؟؟ و ليه ده بيعتبر تدخل في شؤوننا المقدسة ؟؟ العيب مش عليه .. العيب علينا أجمعين لما بيكون جنبنا ناس مسجونة في قفص و ناس تانية عمالة تدبح فيهم و تجوّعهم ,,و احنا قاعدين بنتفرج بكل جبن ( جبن أيوه جبن ) و مش عايزين نعمل أي عمل يدلّ على اننا بشر لا بل بنشارك في سجنهم و دبحهم بالعمل او بالصمت الجبان , و لما حد يتمتى .. يتمنى ..مش يأمر .. علينا نكون بني ادمين .. نرفع الصوت و نقول له عندك .. اوعى تقرّب من كرامتنا و تتدخل في شؤوننا .. يجب انك تراعي الخصوصية الوطنية و ( العزة بالإثم ) بتاعتنا .. اللي ما بتظهر إلا قدام حد محترم بيحترمنا وبيطلب مننا و هو فاكر إننا أخوته .. لكن لما عدو بيقتل فينا و بيدفن أسرانا أحياء و بيطلع واحد كلب ابن ستين ألف كلب بيقول خلي مبارك يذهب إلى الجحيم و عايزين نضرب السد العالي و لما 79% من الإسرائيليين بيصوّتوا لصالح إعادة احتلال سيناء ( السنة دي ) ساعتها بنسكت كلنا .. عشان عارفين نتيجة المرجلة الزائفة هنا ..
    السيد حسن نصرالله مش إله و لا قديس و لا نبي .. لا هو بيشوف نفسه في المكان ده و لا احنا بنشوفه فيه .. المشكلة ( عندنا مش عنده ) انه بيشوف نفسه إنسان و رجل .. و بيشوفنا ناس بنستحق نعيش كالرجال .. لو كان حسن نصرالله عدو فعلا .. كنا قدّسناه رعبا و خوفا.. أو خرسنا لما بيتكلم ..
    تقديس ؟؟؟ قال تقديس قال .. و يفك عن الشعب المصري ؟؟ هو ليه تمنى و باس ايد الشعب المصري عشان يعمل حاجة ؟ ليه ؟ كده لله في لله ؟؟ أو في حاجة تصعب على الكافر قبل المؤمن .. بتحصل قدام عينينا و لازم نكون بشر و نعمل حاجة ..بلاش نضحك على بعضنا و نغفر لنفسنا مصايبنا بحجة انه فلان .. تجرأ و تدخل .. تجرّأ و قال لنا اضغطوا في الاتجاه الفلاني لوقف المذبحة الحاصلة قدام عينيكم زي ما اي شعب حر كان حيضغط ..وبلاش نحتمي ورا كذبة الوطنية المصرية و الوطنية السورية و الوطنية المغربية و القطرية و الليبية و الزفتية ... عايزك بس تعطيني مثال واحد اننا الان و في الظروف دي و في القرن الواحد و العشرين .. دليل واحد صغير بيفيد اننا شعوب عندنا ذرة كرامة أو شعوب بتطبق حرف واحد من أديانها أو من أخلاقها الانسانية غير الطقوس فقط .. لما تيجي رايس لقلب بيروت و يخرج كلاب الحكومة اللبنانية و يبوسوا جزمتها و لبنان بتنزل عليه الاف الاطنان من القنابل الامريكية اللي جاية في خط جوي سريع الى اسرائيل .. و يجي حد يقولي الوطنية اللبنانية؟؟ ولاّ المرجلة و الوطنية اننا نروح ندبحهم في صبرا و شاتيلا .. عشان لبنان الفينيقي الأصيل العنصري النازي صاحب الوطنية العالية المقدسة ..و لما حد يقول لك الفلسطينيين محطوطين في قفص جنب منك و الابواب مغلقة عليهم من كل اتجاه و بينضربوا بأبشع و اقوى أنواع الاسلحة .. أطفال و نساء و رجال و شيوخ بينقتلوا قدام عينك و انت و انا مستكترين عليهم حتى انهم يهربوا .. يهربوا يا رجل !!!!! و جاي تقول لا ما حدا يقرّب ناحية الخصوصية و الوطنية المصرية و فلان مش قديس و فلان ما بيحق له حتى يتمنى علينا نعمل حاجة .. هو فاكر نفسه مين ؟و يطلب مننا ليه ؟ هو قديس و لاّ نبي ؟ ما يفك عننا و شيل ده من ده ..لا يا سيدي ..ده ما بينشال عن ده ..مش لانه احنا مش عايزين نشيله ..لا .. لأنه الطبيعة و الجغرافية و العقل و المنطق و الجنون كلهم بيفرضوا انه ده ما بينشال عن ده .. و ده مش ممكن يرتاح من ده .. حتى لو بقينا نقول خطب ز تحليلات من الان لألف سنة جاية .. الصهاينة انفسهم مش راحمينك و لا رج يرحموك ..كما انه مش رح يرحموا اللبناني و لا الفلسطيني و لا السوري و لا الاردني ..

القصة مش قصة تقديس نصرالله ..السؤال أو الكلام كان مفروض يكون على الشكل التالي : انتم ليه بتحترموا حسن نصرالله ؟؟ بنحترمه عشان هو محترم .. فقط ..
    أما عن التقديس و القداسة , رغم اني قلت رأيي العام في الكلام هنا .. لكن أحب أقول رأيي شخصي .. أيوه أنا لما بشوف نصرالله و براجع كل تجربتي معاه من أولها للان .. و بشوف نفسي كيف ساكت و خانع و بشوف كل العاملين في الشأن العام و السياسة و العسكر في الوطن العربي من وقت صار نصرالله قائد فصيل مقاومة للان .. أيوه .. بقولها على راس السطح .. حسن نصرالله يكاد يكون قديس .هو و أي مقاوم فلسطيني أو لبناني أو عراقي بيقاوم الإحتلال و الظلم.
    ده رأيي و أنا حرّ فيه .. لكن مش من حقي أو حقك أو حق أي حد ..يقول لنصرالله أو للمقاوم و المظلوم و القتيل الفلسطيني: انت ما بيصير تتمنى على الناس تعمل حاجة كويسة و نبيلة و إنسانية حاجة في سبيل حق ..و ضد ظلم و قتل و دمار .
    انت من حقك ترد على نصرالله و تقول له : أنا مش عايز أعمل حاجة كويسة .. مش عايز ..أو ما بقدر .. و بس .و هو لما قال ( فكوا عننا ) قالها بوضوح : رجاء لا تتاّمروا علينا ..مش عايزين حاجة غير تحلوا عننا .. عارف ليش قال هالكلام ؟؟ لأنه الحكومة المصرية كانت بتتاّمر عليه هي و كلاب السي اي ايه و الموساد في حكومة بيروت .. و كانوا بيعطوا الإسرائيليين إحداثيات تفصيلية لمواقع و بيوت شباب المقاومة ... و احنا مستكترين على الرجل يقول أرجوكم اتركوني بحالي .. و مستكترين عليه يقول أرجوكم ساعدوا الناس اللي بتندبح جنبكم ..لأنه ليس لهم مفرّ في هذه الدنيا إلاّ من الباب اللي انتم قافلينه في وجوههم .

بعدين هو مش دينك و ربّك و نبيّك و قراّنك و إنجيلك و أخلاقك و إنسانيتك و طبيعتك البشرية.. كلهم بيطلبوا منك ترفض الظلم و تثور عليه و تردّ الظلم عن المظلومين و تساعد أي انسان بيستنجد بيك و انت بتشوفه بيندبح و بيعاني قدام عينك .. ولاّ خلاص .. مفيش غير شرع و أخلاقيات الحاكم اللي دايس على رقابنا ..و خلانا نعتبر انه هو كرامتنا و هو وطنيتنا و هو أخلاقنا و هو واهب الحياة و العزة و الكرامة ..لا الحكومة المصرية و لا اي كومة عربية قادر فرد فيها يفتح فمه قدام ليبرمان ..و لو مسح فيهم الارض و طلب منهم بالأمر يروحوا الى الجحيم .
    قال يحل عننا قال ... هو و أمثاله القلائل فعلا لازم يحلوا عننا .. هم بيعملوا ايه أصلا وسط أمة أصبح معظم أبنائها ناسيين انهم بشر ..و لا هو و لا غيره قادر بقى يقنعهم انهم بشر
    ـ خلاص خلينا نهتف بحكمة و شجاعة حسني و سعد الحريري و جنبلاط و غيرهم و غيرهم ..لان هؤلاء بيتعاملوا معانا بالجزمة و بالبيع و الشرا مش بالاحترام

و عيب .. عيب جدا نجيب سيرة احمد ياسين أو حسن نصرالله .. لان ده شيء غير حضاري نهائيا .. انتم عايزين ترجهونا لألف سنة ورا ولاّ إيه ؟ ليفني هي الحضارة ..و الاقرار بحق اسرائيل بالحياة هو الحضارة و هو اللي بيثبت اننا محترمين و عندنا انسانية ...أنا لا اعترف بحق اسرائيل بالحياة ..و لا أخجل من ذلك ..لأن حياة اسرائيل تعني موتي قتلا أنا و أهلي ..بل موت الحجر و الشجر .
    ـ انا ما قلت كل اللي قلته في وجه الشعب المصري ..أنا قلته في وجهي انا أولاً و وفي وجوهنا جميعا .. لأننا بقينا كلنا أمة من الجبناء و الرعاع ..إلا قلّة قليلة . قاعدين نتخانق بين بعضنا و اسرائيل بتعتبرنا زيادة عن حاجة البشرية .. عدد فائض يجب الخلاص منه .. مجموهة من الاغبياء المتخلفين ..كده الاسرائيليين بيشوفونا ..وبيقولوا ده في العلن مش في السر .. و احنا بنتسابق عشان نشوّه صورة نفسنا ..
    ليفني بتحرج بتقول : احنا عملنا عليهم شوية بلطجة ... و لا راجل مننا تجرّأ و قال : (القح..) دي بتقول إيه ؟؟؟ ..والله نحن نستحق ما هو أكثر من ذلك .

الوقت/التاريخ الآن هو الخميس مارس 28, 2024 8:51 am